ایستادن می تواند به کاهش وزن شما کمک کند

31 ژانویه 2018- نشستن طولانی مدت با اپیدمی چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت ارتباط دارد. حال یک مطالعه ی جدید نشان داده است ایستادن به جای نشستن به مدت شش ساعت در روز می تواند مانع از افزایش وزن شود و به مردم کمک می کند که وزنشان را کاهش دهند.
نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است. اروپایی ها تا هفت ساعت در روز در حالت نشسته بسر می برند و حتی افرادی که ساعتی از روز را به ورزش و فعالیت فیزیکی می پردازند، در سایر اوقات بر روی صندلی نشسته اند.
در این مطالعه، پژوهشگران با مرور 46 مطالعه که در مجموع 1184 نفر در آنها شرکت داشتند، به بررسی میزان سوختن کالری در حالت ایستاده نسبت به نشسته پرداختند. میانگین سنی شرکت کنندگان 33 سال بود و 60 درصد آنها مرد بودند. متوسط شاخص توده بدنی و وزن بدن این افراد به ترتیب 24 کیلوگرم بر مترمربع و 65 کیلوگرم بود.
محققان دریافتند که ایستادن در مقایسه با نشستن، 0.15 کیلوکالری در دقیقه بیشتر انرژی می سوزاند.یک فرد 65 کیلوگرمی می تواند با ایستادن برای شش ساعت در روز، روزانه 54 کیلوکالری بیشتر انرژی بسوزاند. با فرض عدم افزایش در مصرف غذا، این کار می تواند موجب کاهش 2.5 کیلوگرم از وزن بدن فرد در طول یک سال و 10 کیلوگرم در طی چهار سال شود.
پروفسور فرانسیسکو لوپز جیمنز، رئیس مرکز پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق در درمانگاهMayo   در روچستر در ایالات متحده، گفت: ایستادن نه تنها کالری بیشتری می سوزاند، بلکه با فعالیت عضلانی بیشتری همراه است که به کاهش میزان حملات قلبی، سکته مغزی، و دیابت کمک می کند، بنابراین مزایای ایستادن فراتر از کنترل وزن است.
پروفسور لوپز- جیمنز گفت: تفاوت در میزان صرف انرژی بین حالت ایستاده و نشسته می تواند حتی بیشتر از مقداری باشد که در این مطالعه مشخص شده است، در واقع افراد در حالت ایستاده، حرکتهایی دارند، چرا که وقتی مردم می ایستند، تمایل دارند حرکات ناخودآگاهی داشته باشند مانند جابجایی وزن یا نوسان از یک پا به پای دیگر، یا گام های کوچکی به جلو و عقب ، یا حتی ممکن است به سمت کابینت فایلها یا سطل آشغال حرکت کنند.
نویسندگان نتیجه گرفتند که جایگزینی ایستادن به جای نشستن می تواند یک تغییر رفتار دیگر برای کمک به کاهش خطر اضافه وزن در دراز مدت باشد. آنها می گویند: به تحقیقات بیشتری برای بررسی عملی و موثر بودن این استراتژی نیاز داریم، همچنین باید داده های مربوط به تاثیر دوره های طولانی ایستادن بر سلامت دراز مدت افراد گردآوری و بررسی شود.

پروفسور لوپز- جیمنز گفت: مهم است که از نشستن متوالی برای چندین ساعت اجتناب کنید.ایستادن برای جلوگیری از نشستن بدون وقفه و بدون حرکت، یک گام اولیه و بسیار خوب محسوب می شود. کسی چه می داند شاید ایستادن کمک کند که افراد مدت بیشتری را به فعالیت بپردازند و برخی از فعالیت های بدنی سبک را انجام دهند که حتی بیشتر سودمند باشد.

منبع و سایت خبر:

European Journal of Preventive Cardiology, 2018; 204748731775218 DOI: 10.1177/2047487317752186

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180131184748.htm